3 tips bij een onrechtvaardigheidsgevoel

medium_3613179465“Ik kan er gewoon niet tegen dat zaken oneerlijk verlopen. Daar moet ik gewoon iets van zeggen. Ik weet dat dat niet verstandig is, maar het is er al uit voordat ik er erg in heb. En daarnaast vind ik het vaak ook terecht wat ik zeg. Als ik niets doe, dan blijft de situatie bestaan en is er onterecht iemand de dupe van of het blijft aan mij knagen.”

Deze uitspraak hoor ik van Hans, een klant van mij. Hans kan zich behoorlijk opwinden over onrechtvaardig verlopen situaties. Meer klanten tobben hiermee. Als ze erover vertellen, dan komen de frustratie, irritatie en emoties gelijk weer naar boven. Het gevoel dat ze toen hadden voelen ze weer opnieuw. Door alleen al terug te denken aan de situatie voelt het alsof ze er weer middenin zitten.

Veel van mijn klanten willen af van dit gevoel en dan bedoel ik van de frustratie, onmacht, verdriet, irritatie en wat het verder met ze doet: kortaf reageren (een kort lontje), (té) fel reageren, of het kropt zich op en geeft stress en spanningen, vermoeidheid van de strijdt, etc.

 

Dit zijn een aantal tips die ik mijn klanten onder andere meegeef:

1)      Kijk allereerst naar jezelf.
Als je graag wilt ingrijpen of ergens iets van wil zeggen, neem dan eerst even een moment voor jezelf. Kom even tot rust en bedenk wat je graag wilt zeggen. Ga niet vanuit automatisme reageren, want dan verval je snel in verwijten. Daar luistert de ander over het algemeen heel slecht naar. Houdt het bij jezelf.

 2)      Kijk naar de ander.
Wie heb je tegenover je. Is het een klant, leidinggevende, je partner, kind, etc. We kunnen niet altijd kiezen met wie we werken, wie onze collega of leidinggevende wordt. Dat kan een gevoel van onrechtvaardigheid geven, helemaal als jij er al tig jaar werkt en een “groentje” even komt vertellen hoe het zit. Of je hebt al heel lang je eigen bedrijf en een klant neemt de regie van het proces volledig over. Soms kun je hier niets aan veranderen behalve het met diegene bespreken. Tenzij het echt de spuigaten uitloopt, dan is er bijna altijd wel een hogere leidinggevende of directeur waar je naartoe kunt stappen. Of je kunt de relatie met de klant verbreken. Onrechtvaardigheidsgevoel komt vaak voort uit een onterechte machtspositie van die ander voor jouw gevoel. Zoals dus een leidinggevende die net koud de schoolbanken uitkomt en preekt alsof hij al 30 jaar in het vak zit. Of een klant die jouw bedrijf overneemt. Aan de manier van communiceren kan gewerkt worden, aan de plek in de hiërarchie niet altijd. Kijk waar je kansen en mogelijkheden liggen om iets te bespreken en de relatie te verbeteren ipv je beperkingen. Werk je met een klant, vraag je dan af of je met deze klant verder wilt, wat dat oplevert en zo ja, hoe lang het traject gaat duren. Dan krijg jij de regie zelf weer in handen.

 3)      Kijk naar de situatie.
In hoeverre kun en wil je ingrijpen
. Opkomen voor iemand anders is een nobel goed, maar in hoeverre wil die ander dat, schaadt het je eigen positie of wordt de situatie er alleen maar erger door. Probeer dus je blikveld te vergroten en eerst goed naar de situatie te kijken voordat je vol passie, boosheid, verontwaardiging of hoe je het noemt jouw inbreng kenbaar maakt. Soms is zwijgen goud.

About admin

Persoonlijke en zakelijke ondernemerscoach. Haptotherapeut, businesscoach, systemisch geschoold en gespecialiseerd kinderverpleegkundige. Hilversum.
Comments are closed.
css.php