3 tips voor meer focus

Focus heeft te maken met aandacht.medium_4848880460
Waar gaat je aandacht naar uit.
En wat leidt je aandacht af.

Tip 1) Wat is je doel

Om focus te hebben, heb je een doel nodig.
Dat klink heel logisch, maar je zult versteld staan hoeveel mensen er geen doelen stellen.
Er is een onderzoek geweest binnen bedrijven en het blijkt dat 89% van de marketingmedewerkers binnen bedrijven geen doelen stellen.
Dat betekent dat maar 11% dat wel doet.
Ik ken geen onderzoeken onder ondernemers, maar ik ben erg benieuwd wat daar de cijfers van zouden zijn.

Stel jij doelen?
Voor over 5 jaar – over een jaar – over een maand?
Het is heel belangrijk om te weten waar je met je bedrijf naartoe wilt.
Wat is je droom.
Waar wil jij staan over 5 jaar.

 
Tip 2) Haalbare Subdoelen

Een doel voor over 5 jaar continu nastreven is geen doen. Je doel is dan té ver weg en dan heb je er geen écht gevoel meer mee als je met dagelijkse bezigheden bezig bent.

Daarnaast kan je doel over 5 jaar na 2 jaar wel veranderd of bijgesteld zijn. De maatschappij veranderd, jouw leven veranderd, etc.

Het is belangrijk om subdoelen te stellen. Doelen die overzichtelijk zijn en haalbaar zijn. Waarvan je denkt “Hé, maar dat kan ik heel goed en gemakkelijk halen. Ik heb nu al zin om eraan te beginnen”.

 

Tip 3) Wat is de stoorzender?

Op het moment dat je je focus niet kan houden, dan heb je te maken met een stoorzender. Het kan zijn dat er ineens een belangrijke situatie zich voordoet waar al je aandacht nu naar uit moet gaan. Dat probleem moet nu eerst opgelost worden. Heel begrijpelijk en ook heel belangrijk. Absoluut doen.

Als dit echter elke keer gebeurt en je alleen maar brandjes aan het blussen bent en met zaken bezig bent waar je eigenlijk niet mee bezig wilt zijn (of niet zo lang) dan is het goed dat je weer even naar “the big picture” kijkt. Misschien moet je je doelen bijstellen, is de situatie zo veranderd dat doelen stellen even niet haalbaar is of je kan kijken wat ervoor zorgt dat je snel afgeleidt bent. Wat is er interessanter, wat wil je liever doen, waarom wil je dat andere liever doen? Vaak wil je dat niet, maar je doet het wel.

Iets in jou of in je omgeving zorgt ervoor dat je afgeleid bent. Dat je de aandacht er moeilijk bij kan houden of kan doorzetten naar hetgeen je wel graag wilt bereiken. Ben je misschien toch een klein beetje onzeker, vind je het spannend om je einddoel te halen, want wat dan, twijfel je of de door jou geleverde inspanning nu wel genoeg resultaat oplevert straks, heb je keuzestress, vind je alles leuk en wil je alles doen, heb je de lat hoog gelegd voor jezelf, etc.

 Kortom:

  • Kijk naar the big picture. Wat was het ook al weer wat je wilt bereiken
  • Kijk of je doelen klein en haalbaar genoeg zijn
  • Kijk of er andere stoorzenders zijn. In je omgeving of in jezelf.

About admin

Persoonlijke en zakelijke ondernemerscoach. Haptotherapeut, businesscoach, systemisch geschoold en gespecialiseerd kinderverpleegkundige. Hilversum.
Comments are closed.
css.php