Hoe “wat je zegt ben je zelf” voor ondernemers kan gelden

Afgelopen week was mijn workshop “Springplank naar succes: meer klanten” een zeer geslaagde dag met deelnemers die ook dagen erna nog bezig waren met de behandelde stof.
Eén van de vragen die ik hen stelde, was: “Wat is jouw ideale klant?“.

Het was een niet zo gemakkelijk te beantwoorden vraag bleek tijdens de workshop.
Wat maakt deze vraag zo lastig?
Er zit een heleboel achter, want het zegt ook iets over jou.

Je hoort kinderen op straat wel eens tegen elkaar zeggen: “Wat je zegt ben je zelf”. Dit wordt vaak in een andere context gebruikt door kinderen, maar ook voor ondernemers kan dit zinnetje opgaan.
Als ondernemer vertegenwoordig jij je eigen bedrijf. Jij bent je bedrijf en jouw klanten komen vooral af op jou. Daarnaast natuurlijk voor je dienst, maar jij bent degene die deze dienst levert.

Om de vraag over jouw ideale klant te kunnen beantwoorden, kun je als eerste naar jezelf kijken.
Ben jij jouw eigen ideale klant?

Mijn deelnemers wilden bijna allemaal een klant die:

  • gemotiveerd is
  • zijn eigen verantwoordelijkheid neemt
  • die bereid is te investeren

Mensen zijn bereid te investeren als de waarde van je dienst duidelijk is en hen aanspreekt. Het gaat om de resultaten. Dat wat jij belooft willen zij graag bereiken en als de honger groot genoeg is, dan willen ze ook investeren.

Belangrijk dus dat je:

  • de resultaten van je dienst duidelijk en sterk benoemt, ze zijn de investering waard
  • zelf een positieve uitstraling hebt over geld, want dat straal je ook weer uit naar je klanten
  • zelf investeert, dan zullen je klanten ook investeren
  • de waarde van je dienst duidelijk voor ogen hebt
  • de waarde van jezelf helder hebt, want jij bent je bedrijf

About admin

Persoonlijke en zakelijke ondernemerscoach. Haptotherapeut, businesscoach, systemisch geschoold en gespecialiseerd kinderverpleegkundige. Hilversum.
No comments yet.

Leave a Reply

css.php