Wat een klant van mij vertelde…

Afgelopen week sprak ik John*, een klant van mij. Hij was nu na de kerstvakantie 2 weken aan het werk en had het gevoel alsof hij alweer 2 maanden aan het werk was. Druk, druk, druk. Mooie plannen gemaakt tijdens de kerstvakantie, maar hier was nog niets van terecht gekomen en de zorgen liepen alweer op:

  • Krijg ik wel genoeg klanten?
  • Hoe kom ik aan meer klanten?
  • Hoe zal komend jaar gaan verlopen en zal ik genoeg omzet draaien?
  • Wanneer komt er wel tijd vrij voor die goede ideeën van de kerstvakantie?
  • Ga ik dit de rest van het jaar op deze manier volhouden?

 

Het sluipt er zo gemakkelijk in. Doorgaan met het werk dat je altijd doet en de zorgen die hierbij horen.

John had niet duidelijk wie nou eigenlijk zijn klanten zijn. Hij richtte zich op alles en iedereen.

We hebben samen gekeken wat precies zijn doelgroep is. Door dit duidelijk te hebben, weet je ook hoe je een goede en duidelijke marketing  moet voeren. Je doelgroep en zijn / haar vraag scherp op je netvlies hebben is een belangrijke factor voor succes.

 

Er ging veel tijd en energie verloren doordat John zich richtte op allerlei klanten met verschillende soorten vragen. Er zijn ondernemers die het heerlijk vinden om echt van alles aan te nemen wat er op hun pad komt, maar John zocht juist alle paden af in de hoop er een klant te vinden. Inmiddels weet hij wat hij te bieden heeft, waar zijn kracht ligt en welk probleem hij voor zijn specifieke doelgroep gaat oplossen. Hij weet nu hoe hij klanten kan aantrekken.

 

Door van alles en nog wat te doen verloor John veel energie. Dit voelde niet goed en er kwam ook geen ruimte om zich te gaan richten op die mooie plannen van de kerstvakantie. Terwijl dat juist de richting was waarin hij al een hele tijd wilde, wat hij het liefst zou gaan doen.

Toen ik hem vroeg wat hem tegen hield, zei hij: “Dat werk doe ik nu nog niet, want daar moet ik eerst nog meer voor studeren. Dat hoop ik in de toekomst te gaan doen”. En dat terwijl hij al meer dan 15 jaar ervaring heeft, ervaring die je niet in de boeken terug kunt vinden.

Mijn advies was: probeer zo snel mogelijk het werk te gaan doen dat jij leuk vindt en waar jij goed in bent. Als je twijfels hebt, ga met iemand praten en kijk samen hoe je dit tot een succes kunt maken.

 

Wil jij hulp bij het vinden van jouw nieuwe klanten en jouw succes?

 

Meld je nu aan voor mijn ééndaagse training: “Springplank naar succes: meer klanten!”

 

 

 

*John is een gefingeerde naam voor een werkelijke klant.

About admin

Persoonlijke en zakelijke ondernemerscoach. Haptotherapeut, businesscoach, systemisch geschoold en gespecialiseerd kinderverpleegkundige. Hilversum.
No comments yet.

Leave a Reply

css.php