Tip 2: Wie is jouw ideale klant?

Steeds meer ondernemers zijn enorm actief op internet. Met facebook, LinkedIn, twitter, google+, etc. Uren, dagen per week ben je er aan kwijt als je niet oppast. Of misschien vind je het wel heel erg leuk en ben je zelfs een klein beetje verslaafd aan internet. Nog meer vrienden op LinkedIn, nog meer Likes op facebook of volgers op twitters.

Hoe meer volgers, hoe meer potentiële klanten. Dat zou je zeggen, maar is dat ook altijd zo?

Aan online ondernemen zitten veel voordelen, maar ook nadelen.

Wat ik om mij heen zie gebeuren is dat ondernemers op internet plaatsen wat zij belangrijk vinden, in plaats van aan te sluiten bij de wensen en behoeftes van de klant.

Soms weten de ondernemers niet precies wat ze aanbieden en gaan ze nog wel eens van links naar rechts en weer terug met hun aanbod. Helemaal niets mis mee, maar het is wel belangrijk dat je klant je kan blijven volgen. Als dit niet het geval is, dan raak je hem of haar kwijt.

Jij hebt misschien allerlei strategieën en ideeën in je hoofd, maar die kan je klant niet zien of lezen.

Verandering in je bedrijf is prima, ook nodig vaak, want we willen allemaal blijven groeien en ontwikkelen. Houd daarbij je klant wel goed voor ogen. Kijk als het ware door de ogen van je klant naar je eigen bedrijf en diensten. Als je dan je dienst aan jezelf kunt verkopen, dan kun je het ook aan je klant verkopen.

 Als je nieuwe diensten gaat ontwikkelen, neem dan je ideale klant voor ogen. Voor diegene ben je deze nieuwe dienst aan het vormgeven. Weet daarbij heel goed wie jouw ideale klant is. Haal iemand uit je klantenbestand die je al begeleid hebt of kijk wie je dolgraag zou willen begeleiden. Benoem deze klant bij zijn of haar naam. Als je snel de neiging hebt om af te dwalen en je focus moeilijk kunt houden, hang dan zelfs een foto van je ideale klant in je werkruimte op als je bezig bent met je diensten. Het klinkt misschien raar, maar door echt je klant voor je te zien, contact te maken met zijn of haar vraag, weet je veel beter wat je wilt gaan aanbieden en waarom jouw klant dit nodig heeft.

Hierdoor wordt je concreter met je aanbod, kan je klant jou heel goed volgen want hij herkent zich in je verhaal en kun jij je dienst veel gemakkelijker verkopen.

Heel veel succes!

About admin

Persoonlijke en zakelijke ondernemerscoach. Haptotherapeut, businesscoach, systemisch geschoold en gespecialiseerd kinderverpleegkundige. Hilversum.
Comments are closed.
css.php