Wat ondernemers kunnen leren van het programma ‘storage wars’

Storage wars is een programma dat op National Geographic en Veronica wordt uitgezonden. Het is een Amerikaans programma waarbij verhuis- en opslagboxen worden geveild, voornamelijk aan eigenaren van pandjeshuizen. Dit concept komt in Nederland niet voor, maar we kunnen er als ondernemers het volgende van leren:

1. Ze investeren en durven op hun gevoel af te gaan.
Als een opslagbox open gaat mag iedereen in totaal 5 minuten op afstand kijken. Daarna begint het bieden. Vaak zitten de opslagboxen vol met dozen en bakken en kunnen de bieders niet zie wat waar allemaal inzit. Toch gaan ze er helemaal voor, op basis van inschatting, ervaring en op hun gevoel.

2. Ze ervaren meevallers en tegenvallers, dat is part of the deal, en de weg naar succes
De bieders weten waar ze aan beginnen en dat mee- en tegenvallers erbij horen. Ze laten zich hierdoor niet uit het veld slaan en gaan er elke keer weer helemaal voor, vol goede moed en dat loont!

3. Ze hebben hun doel voor ogen en geven niet op
Als de bieders ergens hun zinnen op hebben gezet dan gaan ze er helemaal voor. Vaak zie je bij elke box wel één of twee bieders die die box absoluut willen hebben en ze laten zich er door niemand van weerhouden om die box te kopen. Focus, focus, focus!

4. Tegen een bepaalde prijs risico’s lopen
Met lege handen naar huis gaan wil niemand. Ze hebben er vaak een eind voor gereden, dus dan willen ze ook een box bemachtigen. Hiervoor zijn ze bereid te investeren. Ze weten niet precies wat de opbrengst zal zijn en daar nemen ze dus een risico in, maar niet investeren leidt automatisch tot verlies. Door te investeren groeit hun omzet!

5. Ze schatten heel snel in of ergens potentie in zit of niet
De bieders vertrouwen op hun ervaring, kennis en intuïtie. Sommige bieders willen puur alleen geld verdienen, anderen willen mooie spullen vinden. De één wil het gelijk doorverkopen, de ander zoekt voor eigen gebruik. De bieders met een eigen winkel kijken ook wat hun klanten mooi vinden. Ze kennen hun klanten en passen het bieden hierop aan. Ken je klant!

6. Kunnen intens genieten van een onverwachts mooie vondst

Ze maken een enorme klapper of datgene wat ze voor heel waardevol hadden ingeschat blijkt nog geen 10 dollar waard te zijn, ze hebben heel veel plezier en lol in hun werk. De zoektocht op zich, elke nieuwe box, elke nieuwe veiling is een uitdaging die ze vol passie en enthousiasme aangaan, wat de reis door heel het land ze ook maar brengt!

About admin

Persoonlijke en zakelijke ondernemerscoach. Haptotherapeut, businesscoach, systemisch geschoold en gespecialiseerd kinderverpleegkundige. Hilversum.
No comments yet.

Leave a Reply

css.php